In het nu..

omgaan met tegenslagen, en terug naar de schoonheid van het moment

Als ik naar mijn kinderen kijk, maar ook naar de seniorengroepen waarmee ik werk , dan inspireren zij mij altijd in hun omgang met tegenslagen. Mijn kinderen huilen even om het moment, om de teleurstelling, maar pakken met het zelfde gemak hun energie weer bij elkaar om alles weer op te pakken. Ze zijn volledig in het nu...

Ook de “ouderen” (laat ze het niet horen, want ze zijn fit, flexibel en strijdlustig) die ik vanuit de yoga heb leren kennen hebben deze inspirerende flexibiliteit om met tegenslagen om te gaan. Ze keren (en natuurlijk kost dit moeite, dat ontken ik niet) terug naar de routine van de dag. De routine die ze rust en structuur geeft. Terug naar het belang van het nu….

Misschien is dat de reden waarom het zo moeilijk is om met tegenslagen om te gaan. We verliezen de routine van het moment, en de kracht van het nu. Want als je echt in het moment bent, zal je merken dat er zoveel rijkdom en moois om ons. De kleine dingen, die we vaak door ons snelle tempo en grote-mensen-problemen niet meer zien.

Het zijn ook de verwachtingen die we hebben, soms te hoog en soms te laag ingeschat. Verwachten is niet het zelfde als dromen, maar de status of de rijkdom die ons al op die plek heeft zien staan. En als je dat loslaat, doet het pijn, want we identificeren ons vaak met die status of rijkdom. Het idee dat we die verwachting zijn geworden en er vanuit gaan dat andere jou ook zo zien. Maar als we op weg naar onze verwachting meer hadden genoten van de reis, hadden we meer kunnen ervaren van de rijkdom van een proces. Alsof je zand probeert vast te houden, hoe harder je knijpt om het niet kwijt te raken, hoe meer er tussen je vingers wegstroomt.

Een mooie oefening die ik heb geleerd van uit de yoga, relatief simpel, en super effectief:
– Ga recht zitten, adem in door je neus tot je longen vol zijn
– En adem uit terwijl je een zacht zoemend geluid maakt (zoals we soms ook neuriĆ«n, maar nu zonder melodie, en puur vanuit je keel)
– Doe dit 3 keer.
– En als het niet geholpen heeft, nog eens 3 keer.
– En als je merkt dat je weer in je hoofd gaat zitten, herhaal je het.

Mooi, klein en effectief


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s